Saturday 31 March 2012

April fool

Hari ni tanggal 1 April 2012..hari ni ada yang sambut april fool kononnya nak kenakan kawan-kawan. Semalam kawan kechik ada cerita kat asrama dia tiba-tiba je tepat kul  2 tengah malam bunyi siren. Ramai yang panik dan kelam kabut. Diaorang ingatkan betul-betul ada kebakaran ni.Semua orang kena kumpul kat dataran ngan gimik asap xyah cakap la penuh dekat laluan nak g ke dataran. Yang lucunya kawan kecik cite ada yang bawak beg ngan laptop sakali. Semua orang berkumpul kat dataran tu.Pas2 datang la felo n da geng bagi cikit explanation. Tup tup felonya cakap APRIL FOOL..arrrgggg semua orang bengang xyah cakap la..haha lucu pun ada cite kawan kechik ni.

tapi kan perkaitan cite adalah april fool bukan untuk kita. Kita tak boleh sambut. HARAM kalau sambutnya. Menurut sumber, April Fool merupakan sebuah perayaan hari kemenangan atas pembunuhan ribuan umat Islam di Sepanyol oleh tentera salib yang dilakukan melalui cara-cara penipuan. Perayaan April Fool bermula daripada satu episod sejarah tragedi besar yang menimpa kaum Muslimin di Sepanyol pada tahun 1487 M, atau bertepatan dengan 892 H. Oleh sebab itu, mereka merayakan April Fool dengan cara membolehkan penipuan dan pembohongan walaupun ia dikaburi dengan alasan kononnya ia hanya sekadar suatu hiburan atau gurauan belaka.



Dalam sabda Rasulullah S.A.W pun, baginda akan bersabda mengenai perbuatan menikut-ikut ini.
"Kamu akan mengikuti sunnah umat sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehinggakan jika mereka memasuki lubang biawak (dhab) nescaya kamu akan mengikuti mereka. Sahabat bertanya: Adakah mereka itu kaum Yahudi dan Nasrani, wahai Rasulullah? Sabda Baginda SAW: Ya, siapa lagi kalau bukan mereka?" 
 [Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim]

SAY NO "APRIL FOOL"

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...